Vacatures.nl

Middagdip? Zo versla je ‘m

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: heb je net geluncht, ben je niet meer vooruit te branden. Zuchtend zit je achter je bureau of sleep je je voort op de werkvloer. Hoe ga je deze middag ooit doorkomen? Gelukkig zijn er een aantal slimme trucs en wijze adviezen die je kunt toepassen om je middagdip te verslaan.

Die middagdip is overigens een veel voorkomend en logisch verklaarbaar fenomeen. Hij komt namelijk uit voort ons natuurlijke bioritme, dat bepaalt wanneer je gedurende de dag energiepieken en -dalen hebt. Waar je hoogtepunt qua energie zich ergens in de morgen bevindt, ligt je ‘dieptepunt’ doorgaans ergens tussen 14 en 16 uur. Heb jij ook last van wegzakkers? Kijk dan hieronder wat je kunt doen om jouw energieniveau weer een boost te geven.

1. Let op je voeding

Dat je inkakmoment na de lunch ligt is soms niet geheel toevallig. Je voeding zou namelijk wel eens een van de boosdoeners kunnen zijn. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel een belangrijke rol speelt in hoe energiek je je voelt. Suikers en vetten of een teveel aan voeding brengen je bloedsuikerspiegel uit balans, waardoor je makkelijker in een energiedal belandt. Eet dus gematigd en gezond tijdens je lunch.

Wat dat ‘gezond’ dan inhoudt? Proteïnerijke voedingsmiddelen zoals, eieren, vis, mager vlees en noten en langzame koolhydraten, zoals volkorenbrood en groenten. Zorg ook dat je voldoende water drinkt; een tekort hieraan kan je ook moe maken.

2. Lach!

Een stevig potje lachen is een andere manier om over je dip heen te komen. Hiermee geef je een onmiddellijke boost aan je energieniveau. Het stimuleert namelijk je cognitieve vermogens en is ook nog eens goed voor je gemoedstoestand. Voel je dat je moeite hebt om scherp te blijven? Neem dan even een momentje om die hilarische FailArmy YouTube-filmpjes te bekijken, te gniffelen om grappige GIF’jes of wat te ginnegappen met collega’s. Zeker weten dat je daarna weer kunt knallen.

3. Beweeg!

Beweging is altijd een goed idee, al is het alleen al omdat (te lang) zitten wel wordt bestempeld als het ‘nieuwe roken’. Weg van dat bureau dus. Naar de koffieautomaat, de printer of het toilet bijvoorbeeld. Maar liefst maak je een wandelingetje in het groen. Onderzoek van een researchinstituut in Toronto heeft laten zien dat een ommetje door het park de alertheid verhoogt en je erna weer met frisse moed aan de slag kan. Lopen door een drukke straat is dan weer een minder goed idee.

4. Slaap!

Voor de hand liggend, maar daardoor niet minder belangrijk om te benoemen: een goede nachtrust is o zo onmisbaar voor hoe je je voelt op de werkvloer. Zorg dat je voldoende slaapt (minstens zeven uur) en regelmaat inbouwt; ga elke dag ongeveer op dezelfde tijd naar bed en kom er ook op een zelfde tijdstip weer uit. Zie ook onze tips voor een uitgeruste werkdag.

Mocht je er gelegenheid voor hebben, dan kan een powernap van tien tot twintig minuten op het moment dat je je energie voelt wegzakken ook wonderen doen. Erna wat rek- en strekoefeningen of jumping jacks en je kunt er de rest van de middag weer tegenaan.

5. Neem je huisdier mee naar je werk

Als het kan tenminste. Want contact met dieren verhoogt de aanmaak van het hormoon oxytocine, en dat zorgt ervoor dat je stresslevel daalt en dat je kalmer en meer gefocust bent, zo stelde een onderzoek van de University of Missouri College of Veterinary Medicine. Denken aan je huisdier heeft overigens hetzelfde effect. Handig om te weten als jouw organisatie niet zo huisdiervriendelijk is.

In dat geval biedt overigens ook het kijken naar een kattenfilmpje uitkomst, liet een onderzoekster van de Indiana University zien. Dit geeft je energieniveau een opzwieper en stimuleert positieve emoties.

6. Time je koffiemomentjes

Koffie kan je een boost geven, maar juist ook enorm averechts werken, als je het te laat op de dag drinkt. Plan je koffiemomentjes daarom strategisch in. Zorg dat je niet te lang wacht na de lunch met het drinken van je laatste bakkie (uiterlijk rond 14 uur!), anders kan het je slaapritme in de war brengen. Daardoor kun je een vicieuze cirkel terecht komen, waardoor je je moe blijft voelen.

7. Zorg voor een goed klimaat en voldoende licht

Wil je een beetje fit blijven op je werk en zit je op een kantoor, dan is het essentieel dat je naar buiten kunt kijken. Door blootstelling aan daglicht voel je je namelijk wakkerder en het helpt je ‘s avonds om beter in slaap te vallen. Kies dus het liefst een plaatsje uit bij het raam.

Ook het klimaat op je werkplek heeft invloed op je gesteldheid. Af en toe een raam open om wat frisse lucht in te ademen en jezelf wakker te houden, is geen slecht idee. Zorg dat de temperatuur waarin je je werkt aangenaam blijft.

8. Zet je favoriete muziek op

Dat muziek de productiviteit kan verhogen, schreven we eerder al. In z’n algemeenheid kun je stellen dat het je een stuk actiever maakt. Diverse onderzoeken hebben laten zien dat luisteren naar je favoriete tunes je gemoedstoestand verbetert en dat het kan helpen om taken sneller te voltooien. Druk maar op die play-knop dus.